… Maoists are justified in taking up arms: Arundhati Roy

“There should be unconditional talks with Maoists” said activist and Booker prize winner Arundhati Roy. “If I was a person who is being dispossessed, whose wife has been raped, who is being pushed off his land and who is being faced with this police force, I would say I’m justified in taking up arms. If that is the only way I have to defend myself.”
According to Arundhati, economic interests in mineral-rich states had driven the government and establishment to launch action against the people of those areas.
[TIMES NEWS NETWORK, The Times of India, October 26, 2009 and IBNLive, Oct 25, 2009]

বুকার প্রাইজ খ্যাত লেখিকা ও মানবাধিকার কর্মী অরুন্ধতী রায় বলছেন “ মাওবাদীদের সঙ্গে নিঃশর্ত আলোচনায় বসা উচিত”। “আমি যদি আমার নিজের দেশে ব্রাত্য হতাম, আমার স্ত্রী যদি ধর্ষিতা হত, আমাকে যদি আমার জমি থেকে উচ্ছেদ করা হত আর আমার সামনে যদি ঐ পুলিশবাহিনী থাকত, আমি নিশ্চয়ই হাতে অস্ত্র তুলে নিতাম। তাছাড়া আমার নিজেকে বাচানোর আর কোন রাস্তা না থাকলে।…উনি আরো বলেছেন যে অর্থনৈতিক কারণেই ঐ সব খনিজ বা অন্যান্য প্রাকৃতিক সম্পদ-সমৃদ্ধ অঞলের সরকার ও প্রশাসন স্থানীয় মানুষদের বিরুদ্ধে ব্যাবস্থা নিতে শুরু করেছে।
[টাইমস অফ ইন্ডিয়া, ২৬  অক্টোবর,২০০৯ এবং আই বি এন লাইভ, ২৫ অক্টোবর,২০০৯]

If you found this article interesting, please copy the code below to your website.
x 
Share

One Response to “… Maoists are justified in taking up arms: Arundhati Roy”

  1. Gurmail Gill 20 July 2011 at 10:26 PM #

    This is a history that whosoever had opposed the tyranny of state, he was branded a terrorist,he may be Guru Gobind Singh or Shaheed Bhagat Singh.The maoists rather it would be proper if say tribals are justified to take up arms as there is no alternative left with them to defend their resources and life. The people who condemn them are either unaware of the ground situation in tribal areas or the agents of corrupt, cruel and anti people Indian Govt.


Leave a Reply